Üye Girişi
Şifremi Hatırlat Şifremi Hatırlat
| |
Yeni Üyelik Yeni Üyelik

Konya - BozkırKonya - Bozkır
KARABAYIRKARABAYIR
KöyüKöyü
wwwwww
.bozkirkarabayirkoyu..bozkirkarabayirkoyu.
comcom

Basın Bülteni Basın Bülteni

Dernek
Dernek Logosu Dernek Logosu



TESBİH MERASİMİ

TESBİH MERASİMİ


defa gösterilmiştir
            TESBİH MERASİMİ

 

 

                    Bilindiği gibi  insanlar doğar  bir müddet dünyada yaşar ve ölürler.  İnsan oğlu  var olduğundan  bu yana  insan yaşamının her evresinde çeşitli  inanç ve  tören  ve ritüeller var olagelmiştir.  Yöremizde  tesbih merasimleri de bunlardan biridir. Bu  uygulama  Bozkır ? Hadim arası köylerde  asırlardan beri  geleneksel olarak yapıla gelmektedir.

 Tesbih geleneğinin Dini hükmü: 
  Dini kitaplarda  tesbih hatmi   70 000 tevhid hatmi diye geçer. Bunun dini kaynaklarda hükmü şu şekilde  izah edilebilir.

1. Efendimiz (s.a.v)'' Bir kimse kendisi veya başkası için yetmiş bin Kelime-i Tevhid (kelime-itayyibe) okursa günahları afv olur'' buyurmuştur. (Hadis-i Şerif- Gulâm AlîAbdullah (Dehlevî) Makamat-ı Mazhariyye Sayfa 77)

2. Resûli Ekrem (s.a.) bir hadisinde; Herkim 70.000 defa kelime-i tevhidi söylerse o kimse bağışlanır. Kim içinsöylenirse o da bağışlanır? buyurmuştur. (Mübârekfûrî, Mukaddime, s. 308;Haldun el-Ahdeb, Esbâbu ihtilâfi?l-muhaddisîn, s.614.)

3. '' Sahabelerden bazısı buyurdular ki: -Kim ki yetmiş bin Kelime-i Tevhid yapar veya cemaatle birlikte yaparsa yanizikrederse, yahutta başkaları onun hakkında zikretsin, o kimse Cehennem'denuzak olur...'' (Ahmet Ziyaüddin Gümüşhanevi- Mecmuatul-Ahzab. Mütercim AhmetFaik Arslantürkoğlu. Sayfa 388)

4. Mazhar-ı Can-ı Canan hazretleri, birkabrin yanına oturmuştu. (Bu mezarda Cehennem ateşi var. Hadis-i şerifte(Kendisi için veya başka müslüman için 70 bin kelime-i tevhid okuyanıngünahları affolur) buyuruluyor. Ruhuna Hatm-i tehlil sevabı bağışlayacağım.İnşallah affolur) buyurdu. Hatm-i tehlilin sevabını bağışladıktan sonra,(Elhamdülillah bu günahkâr kadın, Kelime-i tehlil sayesinde azaptan kurtuldu)buyurdu. (Abdullah Dehlevi Hazretleri- Makamat-ı Mazhariyye sayfa 76)(Makamat-ı Mazhariyye'nin 76 sayfasının son parağrafında yazılı olan veMazhar-ı Canı Canan Hazretleri'nden anlatılan bu olaydaki azab çeken kadınınfahişe bir kadın olduğu yazılıdır... Eğer incelemek istiyorsanız bu linktenkitaba ulaşabilirsiniz. 
SitemizdenProgramları indirebilmek Ve En İyi Şekilde Faydalanmak İçin Lütfen ÜYE Olunuz.. )

5. 70 bin Kelime-i tevhidi bir kimse veyabirkaç kimse okuyabilir. (Menâhic-ül-ibâd)

6. Hatm-i tehlilin, ölü diri, herkesefaydası vardır. (Gulâm Alî Abdullah (Dehlevî) Mekatib-i şerife)

7. Kelime-i tehlili de, ibadet sevabı hasılolması için, dil ile, kendi işitecek kadar sesli söylemek gerekir. Hatm-itehlil okuyanların da, en az kendi işitecekleri kadar sesli okumaları gerekir.Kelime-i tehlil, ibadet olarak değil de, kalbi temizlemek için okunurken, diloynatılmaz. (İbn-i Abidin- D.1784 Dımaşk. Ölm. 1836. Babı's Sagir'edefnedilmiştir- Redd-ül Muhtar)

8. ?Ölmüşlerin arkasından 70.000 kelime-itevhid okunup onların ruhlarına hediye edilirse bu ölüler için verilensadakaların en hayırlısıdır. Eğer bir kişinin ruhuna bir kimse veya bir kaçinsan bir araya toplanıp 70.000 tevhid okuyarak gönderirlerse Allah?ın izniyleve kelime-i tevhidin şefaatiyle o kimse cehennem azabından kurtulur.?(Sadeddîn-i Ferganî (ö.699/1300) hazretleri)

9. ?Eğer bir kimse kendisi için veya birbaşkası için halis bir niyetle 70.000 tevhid okursa o kişi cehennem azabındankurtulur.? (Muhyiddin ibn Arabi (1165-1239) hazretleri)

10. Boynunu cehennemden azad ettirmek içinve nefsini Allah (c.c.) Hazretlerinden sakındırmak için 70,000 defa(Lailaheillallah) oku. O zaman Allah (c.c.) Hazretleri seni cehennemden azadeder. Yahut kimin için okursan onu azad eder (Gavs?ül Vasıliyn Şeyh-i EkberMuhyiddin-i Arabi Hz.)

11. ''Hatmi Tehlil yapıp sevabını ölülerinruhuna hediye etmek çok faydalıdır'' (İmam-ı Rabbani Ahmet Faruki) 

12. Şeyhülislâm (İbn-i Kemal)Kemalpaşazade'nin şu alttaki vasiyeti yine büyük delillerdendir."Bismillahirrahmanirrahim. Hamd âlemlerin Rabbi olan Allah Teâlâ?yadır.Salat ve selam Efendimiz Muhammed?e, âline ve ashabının (radiyallâhü anhüm)hepsine olsun."

Bu vasiyet Ahmed b.Süleyman b. Kemal?invasiyetidir. O şehadet eder ve derki;

Eşhedü en lâ ilahe illallah ve enneMuhammeden abdühü ve rasûlüh.

?Kıyamet vakti de gelecektir; bunda şüpheyoktur. Ve Allah Teâlâ kabirlerdeki kimseleri diriltip kaldıracaktır.? (Hac,7)

Sonra, vasiyet ederim ki, hastalandığımdasünnet üzere kıbleye teveccüh ettireler. Bir kimse yanımda te?ennî ile ve tefekkürile Kur?an-ı Kerim okuya ve kelime-i şehadeti tekrar edeler. Ruhum kabz oluncaondört ki­mse tesbih çevirip yetmiş bin kerre lâ ilahe illa?llah söyleyipsevabını bana bağışlayalar. Ol kimselere bin akça sadaka vereler. Ve dahisalihlerden hiç cenaze yıkamamış bir kimse benim cenazemi yuya. Dahi yunarkensu salâsın etmeyeler. Ve her camide sala verdirmeyeler, Sultan MuhammedCamii?nde sala verdirmek kifayet ider. Ve dahi yunurken cehr ile zikretmeyeler.Ve iş tamamlanınca şöhret etmeyip sünnet üzre olmayanı terk edüp dervişanegötüreler. Kabrim müslimîn kabristanında yol üzerinde bir yüksekçe bir yerdekazalar, üzerin yüksek yapmayalar, alâmet için yonulmadık taş dikeler.Defnolduğumda üzerimde cüz okutmayalar, az bir aşır Kur?an-ı Kerim olur. (hiç okumayalar)Ve kurban itmeyeler, fu­karaya akçe dağıtalar. Ve salihlerden bazı kimselerebir miktar akçe vereler, onlar varıp halvetlerinde hatm-i Kur?ân-ı şerifideler. Ve yedi güne değin ruhum içün yemek pişireler. Ve yedi gün kabirdebekleyip dua ve tesbih ideler, bu kişilere on bin akçe harcıyalar. Ve hac içündahi beş bin akçe vasiyet ettim, bir kimseye verip hac ettireler. Vasiyetümikabul edip yerine getireler.'' (SARAÇ, M. Ali Yekta, Şeyhülislâm Kemalpaşazâde,1999, s.48 ) 


                  Bir kimse  vefat  ettiği  zaman dini merasimler  ve defin işleminin ardından gelen misafirlere   cenaze sahibinin komşuları tarafından yemek ikram edilir.  Bu yemekler  komşular tarafından hazırlanan ev yemekleri olabileceği gibi  genellikle  pazar ekmeği arasında  ak helva da  misafirlere  ikram edilir. Kuran?ı Kerim?den  sureler okunur hatim duaları  yapılır.  Tüm bunlara ilave olarak  vefat  tarihinden  3-5  ay sonra   genellikle   harman  sonuna gelen günlerde  ölen kişi adına tesbih merasimi icra edilir. Cenaze sahipleri günler öncesinden  ekmek eğlerler,  bulgur çekerler, kesilecek hayvan  temin ederler.  Yufka ekmek kepekli undan  az esmer olur.  Bulgur ise kabuğu alınmamış  sert buğdaydan el değirmeni ile çekilir. Ayrıca gerekli olan yardımcı malzemeler  kazanlar, siniler, sergiler hazırlanır. Belirlenen bir günde   akrabalar, komşular yakın  köylerden insanlar davet edilir. En az iki üç hoca  çağırılır.  İnsanlar bu davete içtenlikle icabet ederler.  Çünkü hem vefat edenin bir hatırı,  hem de geride kalanların bir hatırı vardır. Kaldı ki  bu gün bana yarın sana  misali insanlar bir nevi kendi  akibetlerini düşünerek  toplantıya  iştirak ederler. Bu merasim genellikle  öğle namazı  veya ikindi namazının öncesinde  veya sonrasında icra edilir. Yemek hazırlıkları sabahın ilk ışıklarıyla başlar.  Yemek menusu geleneksel bulgur pilavı üstüne haşlama ettir.   Ekmek olarak  daha önce  komşuların yardımıyla eğlenen yufka ekmek yenir. Bu yemeği köyden herkes pişirebilir ancak böyle  özel günlerde   bu işin erbabı  gün görmüş tecrübeli  erkek veya kadın  kimseler görevlendirilir. Yemek pişiren aşçılara höke denir.  Yemek pişiren aşçılara  komşular yardım eder.  Aşçıya  ve yardımcılarına  belli bir ücret ödenmez, ancak  çorap, peşkir gibi hediyeler verilir ve onların ihtiyaç duyduğu  bazı hizmetleri  karşılanır.

 

           Tesbih merasimine gelen misafirler temiz elbiseler giyer abdest alarak  önce cenaze evine  sonra camiye giderler.  Tesbih  öğle vakti  çekilecekse, camiye toplanan  cemaat önce öğle namazını kılar. Namaz sonrası  mutad olarak yapılan  tesbihler ve dualar yapılır. Namaz ibadeti bittikten sonra  Hoca efendi   vefat eden kişinin ismini zikrederek tesbinin çekileceğini ilan eder.   Tesbir merasime   Kura?ı Kerim okunarak başlanır.  Mevlid-i Şeriften bir kısım bölümler okunur.  Cemaatin birlikte getirdiği salavatlar eşliğinde  999 çekimlik bir  iri taneli tesbih caminin ortasına büyükçe bir halka şeklinde açılır.   Bazen  cenaze sahibinin  avlusunda, harmanında da  tesbih çekilebilir. Hoca efendi  belli  duaları okuduktan sonra  La ilehe illlah der.  Tesbin  halkasınının içinde ve dışında dizilmiş  cemaat  sessizce  Lailehe illlah demeye başlarlar.  Yapılan bu işin adı  ilmihal kitaplarında  yetmiş bin tevhit hatmi olarak zikredilmekdir.  Bu itibarla  zikredilen  La ilehe illallah  miktarının  yetmiş bine tamam olması gerekir.   Tesbih etrafında   yetmiş kişi hazır olmuşsa  tesbih bir defa döndüğü taktirde tevhit hatmi  tamamlanmış  sayılır. Şayet  otuzbeş kişi  varsa tesbihin   iki defa  dönmesi gerekir. Tesbihin imamesi   hocadan başlar. İmame tekrar hocanın eline geldiği takdirde  bir  tur dönülmüş olur.  Tevhit sayısı  yetmiş bini bulduğu  i takdirde  hoca tesbih çekmeyi  tamamlar  ve duaya başlar. Dua sonunda cemaat amin diyerek merasim tamamlanmış olur.  Yine merasimin sonunda   daha önce okunan Kuranı kerim hatimleri için  hatim duası yapılır.  Tesbih merasinin  başında  veya sonunda sevilen  ilahiler  hocalar tarafından gür bir sesle okunur.  Cemaat Allah kabul etsin.  Allah tahsiratını affetsin.  Allah Cennetine koysun  gibi  dualar ederek  camiden ayrılır.

 

        Dini merasimden sonra  misafirler yemeğe davet edilir.   Harman yerlerine serilen   sergiler üzerinde  8-10 kişilik  gruplar halinde sofraya oturulur.  Sinin ortasında  bulgur pilavı  üzerinde haşlama sulu et  vardır.  Etli bulgur pilavı yufka ekmekle yenir.  Birinci sini  biterse ikinci sini  veya bulgur yeterli ise  üstüne  tavada ilave et istenir.  Yöresel bir  damak tadı olan  etli bulgur pilavı

misafirler tarafından büyük bir iştiyakla yenir. Etli pilav dan sonra  misafirlere   susam helvası (ak helva) veya üzüm ikram edilir.  Topluca yemek duası yapılır.

 

        Misafirler cenaze sahiplerine tekrar tekrar taziyede bulunurlar. Vefat eden kimsenin  iyiliklerini anarlar. O kimsenin C. Allah tarafından affedilmesi için herkes canı gönülden  niyazda bulunur.  Hatıralarını tazelerler.  O gün  cenaze evi için ikinci bir yas günüdür. Cenaze sahipleri  misafirlere katıldıkları için memnuniyetlerini belirtilirler,   manevi bir ibadet yapmanın hazzını duyarlar.  Ölen kimsenin yakınlarının hali vakti yerin  olup bu  tesbihi çektirmezse  komşular tarafından  hafif de olsa  kınanırlar, tan edilirler. Cenaze sahipleri  biraz da  kınanmamak,  tan edilmemek için  bu tür   bir  merasim  yaparlar. Dini inanç  ve  amellerimiz, milletimizin  kültür ve gelenekleriyle birleşerek  çok güzel   toplumsal değerler ortaya çıkmıştır.  Bizim yöremizde uygulanan tesbih merasimi de böyle güzel bir  değerdir.  Dileğimiz böyle güzel toplumsal değerlerimizin  kıyamete kadar yaşamasıdır.  Bu küçük  yazı ile de  böyle  bir değerin gelecek nesillere  aktarılmasına vesile olmuşsam  kendimi bahtiyar  hissederim.

Mustafa Şen

Mayıs/20011

Konya           

Sayfa Üretim süresi :0,0156
YORUM GÖNDERYORUM GÖNDER
  Adınız Soyadınız :
  Mesajınız :
Not : Lütfen küçük harf kullanınız. Maksimum 500 karakter

Önemli Not : Gönderilen mesajlar sistem tarafından kayıt altına alınmakta olup site yöneticileri tarafından görülmektedir. Lütfen bu hususa dikkat edelim ve başkalarını rahatsız edici mesajlar göndermeyelim.
Sayfa Üretim süresi :0,3203

© 2011 bozkirkarabayirkoyu.com
Karabayır Köyü Web Portalı http://www.bozkirkarabayirkoyu.com

Tam Ekran